Vilken färg är du som chef?

8 månader sedan.

Du kanske har hört talas om boken “Omgiven av idioter”? I den analyserar författaren Thomas Eriksson människors beteeden utifrån den så kallade DISC-teorin. Vem du är och hur du beter dig lägger grunden för din personlighetstyp – och den är röd, grön, blå eller gul. Vilken färg är du som chef och hur påverkar det dina medarbetare? Det reder vi ut i det här blogginlägget!

1. Den röda chefen – full fart framåt!

Här går det undan! Den röda chefen fokuserar ständigt på resultatet. Vilken väg som leder dit eller hur den ser ut är mindre viktigt. Du bara kör helt enkelt, tills du når mållinjen. Som chef är du handlingskraftig, energisk och en inspiration för många – men kan också upplevas som något skräckinjagande. För dig är det inga konstigheter att i ena sekunden skälla ut en medarbetare efter noter – för att i nästa bjuda med personen på lunch. I grund och botten är du en rättvis chef, som inte gör skillnad på folk eller favoriserar. Alla får samma möjlighet att bevisa sitt värde och premieras efter sin prestation. Du hatar småprat, möten som drar ut på tiden och ineffektivitet. Därför får du ibland akta dig för att inte uppfattas som kall eller ointresserad, för att du svarade på ett mejl med ett “ok” eller hoppade över fikarasten idag också.

2. Den gröna chefen – tar det säkra före det osäkra

Beskriver dina vänner dig som trevlig, ödmjuk och en person man kan lita på? Då har du tre av de vanligaste gröna personlighetsdragen. På jobbet är du engagerad och duktig, kanske till och med lite för duktig. Det händer att du tar på dig mer än du klarar av för att underlätta för andra. Du är också konflikträdd och vill ogärna vara till besvär. Ibland bryr du dig lite för mycket om andra, vilket kan leda till att du försummar dig själv och din egen hälsa. Gröna chefer behöver i regel bli lite bättre på att sätta sig själva i första hand och stå upp för det de tror på. Dina kollegor kan uppfatta dig som mindre handlingskraftig – eftersom du ogillar att gå utanför ramarna. Du föredrar trygghet helt enkelt. Som chef sätter du dig ogärna över dina medarbetare, du ser dig snarare som en av dem. Du kämpar med att hitta balansen mellan att vara kompis med dina anställda och samtidigt få dem att respektera dig.

3. Den blåa chefen – analyserar in i minsta detalj

Är du en person som gärna analyserar varje beslut ner till minsta detalj? Blåa personer tillhör den mest strategiska personlighetstypen. Du har stenkoll på dina arbetsuppgifter, missar aldrig ett möte och ger dig aldrig in i ett projekt utan en ordentlig förstudie. En del kan uppfatta dig som oflexibel, men det rör dig inte i ryggen. Ditt beslut är ju ändå alltid det rätta. Småprat är ingenting för dig, på samma sätt som röda personer är du inte social i onödan. Du är extremt effektiv i ditt arbete och specialist inom ditt område. Som chef är du rättvis men något dominant. Det händer att dina medarbetare tycker att du är stel eller långsam på att fatta beslut. Innan du bestämmer dig för något vill du gärna analysera alla möjliga utvägar. Du styr gärna projekt på detaljnivå, vilket kan få dina anställda att känna sig exkluderade. Ibland skadar det inte att slänga ett extra öga omkring sig och se om någon annan kanske också har en bra idé.

4. Den gula chefen – medarbetarnas bästa vän

Här har vi en trevlig prick! Gula personer är i regel glada, sociala och positiva. De ser världen genom rosa solglasögon och nästintill svävar till jobbet på moln. Något som både kan uppfattas som trevligt och irriterande, beroende på vem man frågar. Du älskar att prata – gärna om dig själv – så mycket att du ibland glömmer att ett samtal också kräver att man ställer frågor. När det kommer till arbetsuppgifter tar du dig glatt an allt du blir tilldelad. Du är dessutom en riktig idéspruta som gärna startar egna projekt – ju fler, desto bättre! Din entusiasm gör att du är duktig på att inspirera andra och påbörja nya saker, men du är desto sämre på att ta projektet hela vägen till mål. Till skillnad från röda personer är du inte särskilt resultatinriktad, du vill snarare ha kul! Som chef är du omtyckt och säger helst ja till alla förslag du får. Dina medarbetare är tacksamma för att du låter dem vara med och ta beslut, men de kan också tycka att det är jobbigt när du misslyckas med att följa upp projekt. En bättre överblick skulle inte skada.